Akıllı uzmanlaşma Avrupa’da nasıl kullanılıyor?
Şimdilerde Avrupa’da gelişen ekonomilerde, modernizasyon, yatırım ve en önemlisi de vatandaşların uzman olduğu sektörlerde yenilik yaparak büyümenin adına “Akıllı uzmanlaşma”…
Şimdilerde Avrupa’da gelişen ekonomilerde, modernizasyon, yatırım ve en önemlisi de vatandaşların uzman olduğu sektörlerde yenilik yaparak büyümenin adına “Akıllı uzmanlaşma” deniliyor.
Akıllı uzmanlaşma, Avrupa’da fakir ya da zengin, kırsal ya da sanayileşmemiş birçok bölge yönetiminin gelişim için seçtiği yöntem.
Euronews olarak biz de akıllı uzmanlaşmanın uygulandığı İtalya’nın Emilia Romagna bölgesinin kalbi Bolonya’ya gittik.
Böylesi yerlerin zaten güçlü oldukları sektörlerde ekonomilerini büyütmek için nasıl modernize edici, yatırımcı ve yenilikçi olduklarını göreceğiz.
Geri kalmış bölgelerin teşvik edilmesi için kendi sektörlerine yenilik getirme adına onlara destek sağlamak önemli.
Bu kapsamda AB tarafından verilen Avrupa Bölgesel Fonlarına erişim için vatandaşların da uzmanlaşması gerekiyor.
Bu da onlara araştırma ve geliştirme için ayrılan 40 milyar Euro’luk bütçeye erişim imkanı sağlıyor.
Peki bu tam olarak ne anlama geliyor? Akıllı bir uzmanlaşma mı? Hep birlikte görelim.
Konuyu örneklendirecek olursak, AB’yi Zodyak gezegenine, vatandaşları da Zodyaklılara benzetebiliriz…
Zodyak gezegeninde Zodyaklılardan çok daha fazla koyun bulunuyor; bu koyunlar, ekonomilerinin kilit sektörü olan yün ve iplik dokuma üzerine çalışıyorlar.
Ancak ürünleri çok basit ve rekabet edilebilir değil.
Zodyaklılar hayatta kalmak için çeşitliliği ve modernizasyonu geliştirmek durumunda olduklarını anlamışlar.
Yöneticiler, memurlar, çobanlar, dokumacılar, öğretmenler ve tüccarlar olarak hep biraraya gelmişler.
Hatta yenilikçileri, araştırmacıları ve teknoloji uzmanlarını da kendilerine katılmaları için çağırmışlar.
Hep birlikte beyin jimnastiği yaparak yeni pazarlara açılmak ve yeni imkanlara ulaşabilmek için kendi çekirdek güçlerini, teknoloji ile birleştirmenin yenilikçi yollarına bakmışlar.
Büyük ve baskın yatırımcılar bu planı ve programı kendi lehine çevirmek istese de bölge halkı, burada herkesin eşit seviyede olduğunu hatırlatarak zengin fakir herkesten yardım alınabileceğini dile getirmiş.
Avrupa Birliği’nin fonları ve desteğinin ardından akıllı bir uzmanlaşma stratejisi ile şimdilerde özel yatırımcıları bile bölgeye davet eder hale gelmişler.
Bölge halkı için büyüme adına itici güç olmuş.
Emila Romagna bölgesinde insanlar, kendi bildikleri alanlarda daha akıllı bir uzmanlaşma için mücadele ediyor:
Zira üretkenlikleri ile biliniyorlar.
Euronews Real Economy programı muhabiri Maithreyi Seetharaman, İtalya’nın Emilia Romagna bölgesinden kentin üst düzey yöneticisi (Bölgesel bakan) Patrizio Bianchi ile görüştü.
Kendisi strateji merkezinde ve kendisi aynı zamanda endüstriyel ekonomi profesörü.
Sayın Patrizio Bianchi, akıllı uzmanlaşma strateji ile ilgili sonuçları gördünüz mü?
Patrizio Bianchi:
“Harika sonuçlar aldık. Uzmanlaşma, ‘Akıllı Uzmanlaşma’ beraber çalışmak demek ve biz de insanları birlikte çalışmaya teşvik ediyoruz. 50 binden fazla çalışanımız ve aynı zamanda binden fazla araştırmacımız bulunuyor. Amacımız ve gelecekte de takip etmek istediğimiz strateji; üniversitelerin, şirketlerin işbirliği halinde çalışıyor olması ve aynı zamanda mesleki eğitimlerin beraber yürütülüyor olması.
Bu, bölgenin anlık bir görüntüsüydü.
Ancak akıllı uzmanlaşma, Avrupa’nın diğer tüm bölgelerindeki gelişme için itici bir güç olabilir mi?
Euronews muhabiri Denis Loctier de konuyu araştırmak için Polonya’daydı..Uzmanlarla konuştu.
Vivadental’den Ar Ge koordinatörü Milena Supernak Marczewska, kıta Avrupa’sının yaşladığını belirterek, akıllı ürünlere ihtiyaç duyulduğunu dile getirdi:
“Polonya ve Avrupa yaşlanıyor. Uzun yaşıyoruz ama aynı zamanda daha iyi ve daha sağlıklı yaşamak istiyoruz. Bundan dolayı daha sağlıklı ürünlere ihtiyacımız var”
Gdansk’daki bu diş merkezi, implantların kişiselleştirilmesi ve hastanın kendi kök hücrelerinden kemik dokusunun yeniden canlandırılması üzerinde çalışıyor.
En yeni teknolojileri geliştirmek için yerel bir üniversite ve bir ilaç şirketi ile birlikte çalışıyordu.
İşbirliği, bu bölgenin akıllı uzmanlaşma kazanımlarından biri.
Milena Supernak Marczewska:
“2014 yılında akıllı uzmanlık yarışmasına başlandı. Haliyle biz de bu sürece müdahil olmalıydık. Gdansk Teknoloji Üniversitesi’nin ve bizim merkezimizin potansiyelini ve aynı zamanda hastaların da neye ihtiyaç duyduğunun farkındaydık.
Polonya’nın Pomorskie bölgesi, ortalama ekonomik performansına rağmen özel girişimi harekete geçirerek akıllı uzmanlaşmanın öncü bölgelerinden oldu.
Diğer bölgelerin aksine, Pomorskie uzmanlıklarını sadece iş ve araştırma kurumlarından somut Ar-ge önerileri aldıktan sonra tanımladı.
Aralarında en yüksek potansiyeli bulunan önerileri seçmek için ise uzmanlardan destek alıyordu.
Polonya’da akıllı uzmanlaşma koordinatörü Karolia Lipinska
“Akıllı Uzmanlaşma için yarışma düzenleyen tek bölge biziz, bunun için bir proje teklif çağrısı yaptık. Akıllı uzmanlaşmayı sadece bir fikir olmaktan ziyade küresel olarak ticaretini yapabileceğimiz bir somut proje olarak düşünüyoruz, çünkü bu projeyi uluslararası ölçekte düşünüyoruz”
Aşağıdan yukarı yaklaşım tarzı, geniş katılımlı Ar-Ge projelerini tıbbi, lojistik, interaktif BT ve eko-verimli enerji olmak üzere dört alana indirgemeye olanak sağladı.
Bölgesel fondan tahsis edilen 250 milyon Euro finansmanın diğer yarısını tamamlayan 300 özel şirket ilgilendi.
Karolia Lipinska
“Finansmanın tek kaynağı, kamusal kaynaklar olmamalı. şirket ayrıca kendi sermayesini de devreye sokmalı. Bu durumun, projelerin etkinliği ve finansman kaynaklarının sürdürülebilirliği açısından önemli olduğunu düşünüyorum”
Polonya’da özel sektör, Ar-Ge harcamalarının ortalama yüzde 40’ını sağlıyor.
Pomorskie bölgesinde, bu gösterge AB ortalaması olan yüzde 55’e yaklaşıyor.
Bölge, 2020’de akıllı uzmanlaşma stratejisiyle; pazarlanabilir araştırmasını güçlendirmeyi, yüksek öğretimi geliştirmeyi, istihdamı ve kamusal sağlık hizmetlerini artırmayı, daha temiz ve güvenli bir enerji fikrini desteklemeyi umuyor.
euronews:
Sayın Bianchi, istatistiklere bakarsak, bu strateji, iş olanağı yaratma ve büyüme için nasıl bir potansiyele sahip?
Bianchi:
“Teknolojiyi kullanmak için tüm olasılıkları keşfetmeliyiz. İnsanların daha iyi yaşaması için bu potansiyel gerekli. Yeni şirketler ve hizmetler yaratmak için muazzam potansiyel mevcut. Aynı zamanda dinlemek, anlamak ve insanlarla birlikte çalışmak için yeni araştırmalar da mevcut”
euronews:
Peki daha kırsal alanlardaki geleneksel endüstri fikrine sahip bölgeler? Temel iş alanlarını nasıl tespit edip yenilikçi yatırım için boru hatlarını bu yöne doğru döşüyorlar?
Bianchi:
“Zirai alanda olağanüstü bir devrim yaşadığımıza inanıyorum; Jenerik üretim için büyük alanlar değil de o ürün için belirli iklimde üretim ve ürünün çeşidine özel üretim lazım. Aynı zamanda yeni ürün çeşitleri için olası imkanları keşfetmek ki bu alanda çok sayıda yenilik mevcut. Biz, şu an sanayideki yeniliklere yoğunlaştık. Ayrıca kırsalda yaşayanların da teknolojiyi kullanması ve teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması ile tanıtılması gerekiyor”
euronews:
Hükumetlerin sanayi politikası ve büyük, baskın şirketlerin kendi gündemleri gibi engeller var. Bunu nasıl aşacaksınız?
Bianchi:
“Bu, endüstriyel politikanın eski bir mülahazasıdır. Atıl durumdaki sübvansiyon temelli sanayi politikaları geçmişte kaldı. Endüstri politikasına yeni yaklaşım veya en azından şu an uyguladığımız endüstri politikası; herkesin kendi faaliyetlerini yapmasına uygun koşullar sağlamak ya da herkesin başkalarıyla çalışma olasılığına sahip olduğu koşullar sağlamaktır. Akıllı işbirliği, akıllı bütünleyicilik olmazsa akıllı uzmanlaşmadan söz edilemez – Büyüme için birlikte çalışabilme kapasitesi. Bu da yeni sanayi politikasının anahtarıdır. Daha fazla network oluşturma. Dolayısıyla bu fikir, toplumun hareket üretebilen, yenilik yaratabilen kapsamlı fikridir – Bu Avrupa’dır. Bu şimdiki Avrupa’yı değiştirmek için sahip olmamız gereken bakış açımızdır”
euronews muhabiri Maithreyi Seetharaman:
Sayın Bianchi çok teşekkür ederiz. Biz de her zaman programımızı olumlu cümlelerle bitirmek istiyoruz.