Lazerli etiketler soframıza geliyor | Euronews
İsveç‘teki ICA market zincirinde alışılmış plastik etiket yapıştırma sisteminin yerini bazı ürünlerde lazerli etiket sistemi aldı.
Market yetkililerine göre orta vadede daha düşük maliyetli olan bu sistem aslında çevreye de katkı sağlıyor.
ICA Aralık-Mart arasını deneme dönemi olarak belirlemiş ve işe ilk olarak avokado ve patateslerle başlanmış. Bu işlem için Hollanda merkezli distribütör Eosta ile işbirliği yapılıyor.
Sistemin adı da doğal etiketleme ve işlenen karbondioksit lazer etiket, kabuktan kolayca atılabiliyor:
“Ürünlerin etilketlenmesi ve paketlenmesinde aşırı derecede plastik kullanıldığı görüşündeyiz. Bu da çevre için tehdit oluşturuyor. Daha akıllı bir yöntem arayışıyla bu yeni tekniğe geçtik.” (Peter Hagg, ICA)
Etiketlerde ürünün adı, kod numarası ve yetiştiği bölge yer alıyor.
İlk aylar itibariyle tadının ya da tazeliğinin kötü etkilendiğine dair bir geri bildirim bulunmuyor.
“Ürüne doğal bir parlaklık veriyor. Meyvenin o bölgesindeki pigmentler buharlaşıyor ve geride iz bırakıyor. Bu çok hassas bir işlem ve kabuğun içine geçmiyor, ürünün kalitesini ve tadını da etkilemiyor.” (Peter Hagg, ICA )
Lazer etiketlemesini her üründe kullanmak mümkün değil. Örneğin turunçgiller kabuğunu kendisi tamir edebiliyor ve bunlara yapılan lazer etiket bir süre sonra kayboluyor. Bu sebeple deneme ürünü olarak kabuklarıın özellikleri ve genelde soyulmadan yenmemesi sebebiyle tatlı patates ve avokado seçilmiş.
Araştırmalar devam ediyor ve yalnızca etiketlemenin değil plastik ambalajlamanın da azaltılması hedefleniyor
“Plastik paketlemenin olumlu yanları tabii ki var. Bazı ürünlerde hava almadan saklamayı sağlıyor yani tümüyle bize düşman bir seçenek diyemeyiz. Fakat bazı ürünlerde buna ihtiyaç yok. Bu size bir katkı sağlamadığı gibi bir de daha fazla maliyete yol açıyor.”
Hägg önümüzdeki aylarda kabuğuyla yenen ürünlerde de bu yöntemi deneyeceklerini ve tüketici tepkisini görmek istediklerini söylüyor. Anlaşılan o ki projenin başarısını aslında tüketici tepkileri belirleyecek.
“İnsanlar lazerle etiketlenmiş bir ürünü tüketmek isteyecek mi, istemeyecek mi” sorusunun cevabı yönlendirici olacak.
İlk bakışta kimilerince fazla önemsenmese de birçok uzman plastik etiketlerin çevre üzerinde dikkate alınması gereken bir etkisi olduğu görüşünde.”
“Plastik paketlemeye geçilmeden önce üretim-satış zincirinde büyük bir ürün kaybı olduğunu biliyoruz. Üreticiler de perakendeciler de bunu azaltmak istiyordu fakat doğada kaybolabilen çevre dostu paketlenmeye geçmeden bu kaybı sıfıra indirmek mümkün değil. Bu doğal ürünler kullanımdan sonra çevrede iz bırakmayacak ürünler.” (Kierra Box, Friends Of th Earth)
Eosta 2015 yılı içinde İsveçli market zincirine yalnızca avokado türünde 725,000 paketten fazla satış yapıldığını açıkladı. Bu ürünler için kullanılan plastik etiketlerin toplam uzunluğunun 217 kilometreyiş bulması detay gibi görünen projenin ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gözler önüne seriyor.