Münih Otomobil Fuarı başlıyor: Avrupa elektrikli araç üretiminde Çin ile rekabet edebilir mi?
Çinli elektrikli araç üreticileri, 2023 yılının ilk yedi ayında Avrupa’ya satışlarını bir önceki yıla oranla yüzde 55 artırarak 820 bine çıkardı
Almanya’nın Münih kentinde başlayan Uluslararası Otomobil Fuarı’nın, Avrupalı ve Çinli otomobil şirketlerinin elektrikli araç üretimindeki rekabete bir kez daha sahne olması bekleniyor.
Avrupalı otomobil üreticileri, daha düşük maliyetli elektrikli araçlar üretmek için seferber olurken, özellikle Çin’in daha ucuz, daha tüketici dostu modeller geliştirmedeki liderliğine son vermek için mücadele ediyor.
Renault CEO’su Luca de Meo, Reuters’e yaptığı açıklamada, Çinli şirketlerin elektrikli araç üretimine çok daha önce başladığına dikkat çekerek, Çinli rakipleriyle maliyet farkını mutlaka kapatmaları gerektiğini vurguladı.
Luca de Meo, “Üretim maliyetleri düştüğünde fiyatlar da düşecek.” dedi.
Renault yöneticisi, gelecek yıl piyasaya sürecekleri elektrikli “R5” modelinin yine elektrikli Scenic ve Megane modellerinden yüzde 25 ila yüzde 30 daha ucuz olacağını söyledi.
Avrupa Çin için önemli bir pazar
Çinli otomobil üreticileri BYD, Nio ve Xpeng başta olmak üzere Çinli bütün elektrikli araç üreticileri için ise Avrupa en önemli pazarların başında geliyor.
Çinli elektrikli araç üreticileri, 2023 yılının ilk yedi ayında Avrupa’ya satışlarını bir önceki yıla oranla yüzde 55 artırarak 820 bine çıkardı.
Bu rakam, Avrupa’daki tüm otomobil satışlarının yüzde 13’üne denk geliyor.
Xpeng, 2024 yılı için Avrupa’da daha fazla otomobil satmayı hedeflerken, Zhejiang Leapmotor gelecek iki yıl içinde başta Avrupa olmak üzere sadece yurt dışı için 5 farklı model geliştireceğini duyurdu.
Avrupa’da satılan elektrikli araçların yüzde 8’i Çin malı
Otomobil üretimi alanında danışmanlık hizmeti veren Inovev verilerine göre, bu yıl Avrupa’da satılan elektrikli araçların yüzde 8’i Çin malı. Bu oran 2022’de yüzde 4 iken geçen yıl yüzde 6’ya çıkmıştı.
Münih Fuarı’na bu yıl katılan şirketlerin yüzde 41’i Asya ülkelerinden geliyor. Aralarında akü üreticileri de olmak üzere Çinli şirketlerin fuara katılımı bir öncekine oranla iki misli artmış gözüküyor.
Çinli şirketlerin Avrupa’ya yönelik artan ilgisi bu alanda önemli bir başarı sahibi olan Alman otomobil şirketlerini de ciddi bir biçimde rahatsız ediyor.
Alman üreticiler rahatsız
Alman Otomobil Sanayisi Başkanı Hildegard Mueller, “Biz (Almanya) rekabet gücümüzü kaybediyoruz.” diyerek Çinli şirketlere yönelik rahatsızlığını dile getirdi.
Ülkesinin bu alana daha fazla yatırım yapması gerektiğini savunan Hildegard Mueller, “Münih Otomobil Fuarı, uluslararası rekabetin yüksek baskısının Almanya’nın elektrikli araçlara daha fazla yatırım yapmasını nasıl zorunlu hale getirdiğini ortaya koydu.” ifadesini kullandı.
Çin’de maliyet 32 bin euro, Avrupa’da ise 56 bin euro
Jato Dynamics isimli kuruluşta yapılan bir araştırmaya göre, 2022 yılı ilk yarısındaki veriler temel alındığında elektrikli bir aracın Çin’de ortalama maliyeti 32 bin euro. Bu rakam Avrupa’da ise 56 bin euro civarında.
Çinli otomobil şirketlerinin Avrupa’ya olan ilgisinin artmasıyla ilgili olarak pazar günü görüşlerini açıklayan BMW CEO’su Oliver Zipse, “Temel otomobil pazarı segmenti ya yok olacak ya da Avrupalı şirketler tarafında üretilemeyecek.” diyerek alt segmentlerde Avrupalı şirketlerin Çinli rakipleri karşısındaki çaresizliğini dile getirdi.
5-10 Eylül tarihlerindeki fuarda, bu yıl Mercedes-Benz, “CLA compact class” modelini, BMW ise “Neue Klasse” modelini otomobil severlere tanıtacak.
Volkswagen Çinli şirketle işbirliği yapacak
Volkswagen CEO’su Oliver Blume ise basına yaptığı açıklamada, şirketin Çin’deki ortaklıkları akü maliyetlerini yüzde 50 oranında azaltmayı hedeflediğini söyledi.
Çinli Xpeng şirketini Başkanı Brian Gu ise Avrupalı otomobil üreticilerinin şu anda Çin’in gerisinde kalsa da yaptıkları ortaklıklar ve teknolojiye yapılan büyük yatırımlarla elektrikli araç üretimine ne kadar önem verdiklerini gösterdiklerini ifade etti.
Gu, elektrikli araç üretimine geçişte önemli çaba gösteren Avrupalı otomobil üreticilerini asla küçümsemediklerini sözlerine ekledi.
Elektrikli otomobillerde maliyetin yüzde 40 aküye harcanıyor
Otomobil endüstrisi analisti Ferdinand Dudenhoeffer ise Çinlilerin elektrikli araç maliyetinin yüzde 40’ını oluşturabilen akü üretiminde “dünya şampiyonu” olduğunu söyledi.
Dudenhoeffer, Almanya’da kurulan Çinli akü üreticilerinin elektrikli araçların maliyetlerini düşürmeye yardımcı olduğunu belirterek, Alman politikacıların “aptalca” diye tanımladığı ayırımcı stratejileriyle bu şirketlerin ülke dışına sürülmemelerinin sağlanması gerektiğini sözlerine ekledi.